En
el último capítulo de L'Évolution créatrice (1907) Henri Bergson
realiza una crítica radical del idealismo transcendentalista que domina
la filosofía occidental desde los griegos, con vistas a sentar una
teoría evolucionista de la emergencia de la complejidad que incluya toda
la experiencia mental, incluidos los objetos ideales. El alcance de
esta crítica al idealismo se ha subestimado por una incomprensión del
rechazo que plantea Bergson a la existencia trascendental de leyes
físicas o de principios como los que rigen las matemáticas. En este
artículo relacionamos la crítica al idealismo efectuada por Bergson (que
tomamos como una formulación ejemplar de la crítica a la denominada
'falacia modélica') con otras críticas a esta falacia que consiste en
última instancia en la confusión entre el significante y el significado,
que da lugar a una hipostatización del significado. Por último,
señalamos la manera en que Bergson presenta un importante fundamento
filosófico para una teoría radical del emergentismo evolucionista en las
ciencias físicas tal como la que plantean Roberto Mangabeira Unger y
Lee Smolin en su libro The Singular Universe and the Reality of Time
(2015).
The Model Fallacy (and Its Origin) According to Bergson
In the last chapter of L'Évolution créatrice (1907) Henri Bergson carries out a radical critique of the transcendentalist idealism which has dominated Western philosophy since its Greek origins. This is done in order to lay down the foundations of an evolutionary theory of the emergence of complexity which may comprise the whole of mental experience, including ideal objects. The far-reaching consequences of this critique of idealism have been underestimated due to a lack of understanding of Bergson's rejection of the transcendental existence of physical laws or of such principles as govern mathematics. In this paper we relate Bergson's critique of idealism (which we take to be an exemplary formulation of what we call the 'model fallacy') to other critiques of this fallacy, which consists in the last analysis in a confusion between the signifier and the signified giving rise to a hypostatization of the signified. As a conclusion, the paper points out that Bergson provides a major philosophical foundation for a radical theory of evolutionary emergentism in the physical sciences, such as is presented in The Singular Universe and the Reality of Time by Roberto Mangabeira Unger and Lee Smolin (2015).
Note: Downloadable document is in Spanish.
Number of Pages in PDF File: 11Keywords: Emergentism, Evolution, Henri Bergson, Roberto Mangabeira Unger, Lee Smolin, Idealism, Philosophy, Ideal Objects
Reference Info: Ibercampus (Sept. 30, 2016)
Date posted: October 03, 2016
https://papers.ssrn.com/abstract=2846466
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_____. "La falacia modélica (y su origen) según Bergson."
Academia 24 Oct. 2017.*
2017
_____. "La falacia modélica (y su origen) según
Bergson." ResearchGate 26 Oct.
2017.*
2017
_____. "La falacia modélica
(y su origen) según Bergson." 5
Metros de Poemas 24 Oct. 2017.*
2018
_____. "La falacia modélica (y su origen) según Bergson." ResearchGate 26 Oct. 2017.*
https://www.researchgate.net/publication/320618522
2017
_____. "La falacia modélica (y su origen) según Bergson." Net Sight de José Angel García Landa 5 Jan. 2023.*
https://personal.unizar.es/garciala/publicaciones/falaciabergson.pdf
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