jueves, 25 de marzo de 2010

Producción y promoción del yo público


Se inaugura la revista Celebrity Studies—revista interdisciplinar sobre la celebridad, el estrellato, y la fama. Esta es la publicidad que nos pasan por PsyArt: el primer número está en acceso libre aquí:

CELEBRITY STUDIES - FIRST ISSUE NOW AVAILABLE

Routledge are pleased to announce that the inaugural issue of Celebrity Studies is now free to download online.
Celebrity Studies focuses on the critical exploration of celebrity, stardom and fame. It seeks to make sense of celebrity by drawing upon a range of (inter)disciplinary approaches, media forms, historical periods and national contexts.


Volume 1, Issue 1: Table of Contents

Editorial: A Journal in Celebrity Studies (Su Holmes and Sean Redmond)

Articles:
- Approaching Celebrity Studies - Graeme Turner
- The Adventures of the Bridge Jumper - Jacob Smith
- The promotion and presentation of the self: Celebrity as marker of presentational media - P. David Marshall
- 'A trust betrayed': celebrity and the work of emotion - Heather Nunn and Anita Biressi
- The 'place' of television in celebrity studies - James Bennett and Su Holmes
- Avatar Obama in the Age of Liquid Celebrity - Sean Redmond
- Celebrity, Ageing, And Jackie Chan: Middle-Aged Asian In Transnational Action - Chris Holmlund

Celebrity Forum:
- Introduction - James Bennett
- Public Personas, Private Lives and the Power of the Celebrity Comedian: A consideration of the Ross and Brand 'Sachsgate' affair - Lisa Kelly
- Female Celebrities and the Media: the gendered denigration of the 'ordinary' celebrity - Milly Williamson
- Celebrity Diplomacy, Spectacle and Barack Obama - Douglas Kellner

Book Reviews:
- Seeing Stars: Spectacle, Society and Celebrity Culture - by Pramod K. Nayar reviewed by Steve Spittle
- Fame by Mark Rowlands - Reviewed by Emma Bell


Me ha interesado especialmente este artículo de P. David Marshall sobre la producción, presentación y promoción del yo público en los medios sociales. Que en eso estamos. Va mucho en la línea de Goffman, cómo no—y en la de P. D. Marshall, Celebrity and Power.

La idea central es que las celebridades han venido siendo modelos para la producción del yo y para comportamientos, estilos, consumo, etc. Esta misma dinámica se traslada y perpetúa a la construcción y presentación de los sujetos en las redes sociales. El discurso público sobre la intimidad que va a asociado a las vidas de los famosos ejerce de modelo para el nuevo discurso semipúblico sobre la intimidad en el seno de las redes sociales. Las celebridades clásicas han sido un producto de una determinada cultura mediática (cine, televisión, revistas...)—ahora no es que desaparezca esa cultura, sino que se reorganiza, se remediatiza y se filtra a través de los medios sociales—que tienen su propia dinámica de representación del yo y de interacción:

"The intercommunicative self provides links to YouTube videos or samples of popular music or interesting articles that are extensions of the self's identity that are articulated through friends. The intercommunicative self also acknowledges the necessity of linking one's own identities into some sort of pattern, from Twitter to Facebook, from YouTube and Flickr to MySpace, from blogs to Digg."

Los famosos crean ahora en los nuevos medios un discurso de una supuesta identidad privada para consumo público—y los demás actuamos no sólo expandiendo la onda de atención sino recreando nuestras identidades semiprivadas y semipúblicas a imagen y semejanza.


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