sábado, 17 de julio de 2021

The Anxiety of Influence selon René Girard

René Girard no habla de la famosa teoría de Harold Bloom sobre "la angustia de la influencia" (The Anxiety of Influence), pero este pasaje en el que recapitula su teoría sobre la repetición mimética ilumina, creo, las ideas de Bloom sobre la influencia, sobre los predecesores poéticos, y la turbia actitud hacia ellos de los influenciados. Así la resume Bloom en su libro:

It does happen that one poet influences another, or more precisely, that one poet's poems influence the poems of the other, through a generosity of the spirit, even a shared generosity. But our easy idealism is out of place here. Where generosity is involved, the poets influenced are minor or weaker: the more generosity, and the more mutual it is, the poorer the poets involved. And here also, the influencing moves by way of misapprehension, though this tends to be indeliberate and almost unconscious. I arrive at my argument's central principle, which is not more true for its outrageousness, but merely true enough:

Poetic Influence—when it involves two strong, authentic poets,—always proceeds by a misreading of the prior poet, an act of creative correction that is actually and necessarily a misinterpretation. The history of fruitful poetic influence, which is to say the main tradition of Western poetry since the Renaissance, is a history of anxiety and self-saving caricature, of distortion, of perverse, wilful revisionism without which modern poetry as such could not exist. (Harold Bloom, The Anxiety of Influence, 30)

Otros dos breves pasajes significativos:

"Be me but not me" is the paradox of the precursor's implicit charge to the ephebe. Less intensely, his poem says to its descendant poem: "Be like me but unlike me". If there were no ways of subverting this double bind every ephebe would develop into a poetic version of a schizophrenic. As the pragmaticists of human communication, following Gregory Bateson, say, the double bind "must be disobeyed to be obeyed; if it is a definition of self or the other, the person thereby defined is this kind of person only if he is not, and is not if he is." An individual in the double bind situation is published for correct perceptions. "The paradoxical injunction . . . bankrupts choice itself, nothing is possible, and a self-perpetuating oscillating series is set in motion" (see Pragmatics of Human Communication, by Watzlawick, Beavin, and Jackson). (p. 70). 

"The strong poet peers in the mirror of his fallen precursor and beholds neither the precursor nor himself but a Gnostic double, the dark otherness or antithesis that both he and the precursor longed to be, yet feared to become. Out of this deepest evasion, the complex imposture of the positive apophrades constitutes itself, making possible the last phases of Browning, Yeats, Stevens—all of whom triumphed against old age. (The Anxiety of Influence, p. 147).

Y ahora el comentario inconsciente e involuntario, pero muy pertinente, de René Girard:

Répétons donc une fois de plus, en nous excusant, le mécanisme de la répétition mimétique. Le sujet qui ne peut pas décider par lui-même de l'objet qu'il doit désirer, s'appuie sur le désir d'un autre. Et il transforme asymptomatiquement le désir modèle en un désir qui contrecarre le sien. Parce qu'il ne comprend pas le caractère automatique de la rivalité, l'imitateur fait bientôt du fait même d'être contrecarré, repoussé et rejeté, l'excitant majeur de son désir. Sous une forme ou sous une autre, il va incorporer toujours plus de violence à son désir. Reconnaître cette tendance, c'est reconnaître que le désir, à la limite, tend vers la mort, celle de l'autre, du modèle-obstacle, et celle du sujet lui-même.

Ce mouvement du désir mimétique ne se laisse pas seulement repérer chez les malades, chez ceux qui poussent le processus mimétique trop loin pour fonctionner normalement mais aussi, comme le disait Freud, chez les gens dits "normaux". (Des choses cachées depuis la fondation du monde, 570)

Los poetas más normales son algo anormales con respecto al sujeto medio, habría que observar a este respecto. 

La teoría de Girard es una teoría general de la cultura a través de la rivalidad del deseo; es por tanto más amplia que la de Bloom, y puede servir convenientemente para enmarcarla en una teoría antropológica general de la rivalidad y de la configuración mimética de la identidad personal.

 

 

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