jueves, 30 de abril de 2015

Free Four 4

Philosophie et vérité (1965) - Badiou, Canguilhem, Dreyfus, Foucault...

Went to See the Gypsy (2)

Foto 1

Incrusta el periódico GARCIALANDIA en tu blog o sitio web

—dicen. Pero unos meses mas tarde el script ya no te autoriza a hacerlo.

Aquí está el periódico en cuestión.

Con ojo de Podemos

Con ojo de Podemos

ASEBL Journal


Art, Aesthetics, and Evolution (ASEBL Journal): http://www.sfc.edu/page.cfm?p=3993
Posted by Narratología evolucionista - Evolutionary Narratology on Martes, 28 de abril de 2015

miércoles, 29 de abril de 2015

En el Jane Birkin

En el Jane Birkin

Amazing Grace ڰۣڿڰۣ ♥ ڰۣڿڰۣ NOLWENN LEROY

Amazing Grace ڰۣڿڰۣ ♥ ڰۣڿڰۣ NOLWENN LEROY

Contar y seguir el hilo


Al hilo de las reflexiones de Agustín Sánchez Vidal sobre 'La especie simbólica", este artículo teje una red de relaciones entre la textualidad, la narración, el desvelamiento, la secuencialidad, la retrospección, y otros aspectos de la narratividad oral y escrita. En un ejercicio de arqueología filológica y fenomenológica, partimos de las etimologías y metáforas muertas asociadas a contar, tejer, entrelazar, etc., ligadas a la narración oral o a la interacción lingüística, para revelar la trama que une todavía una serie de operaciones cognitivas originalmente ligadas entre sí.



Telling and Following the Thread: Weaving Together Technique and Text

Following the thread of Agustín Sánchez Vidal's reflections on "The Symbolic Species", this paper weaves a web of relationships between textuality, narrative, disclosure, sequentiality, retrospection, and other aspects of oral and written narrativity. In an exercise of phenomenological and philological archaeology, starting from the etymologies and dead metaphors associated to 'telling', 'weaving', 'threading', etc., associated to oral narration or to linguistic interaction, a persistent pattern of cognitive operations which were originally closely interlinked is brought to light.khipu

Note: Downloadable document is in Spanish.
Number of Pages in PDF File: 7

Ha sido aceptado y clasificado en las siguientes revistas y redes temáticas de la SSRN:

eJournal Classifications  (Date posted: April 17, 2015
CSN Subject Matter eJournals
    
        
            
LIT Subject Matter eJournals
    
PRN Subject Matter eJournals
    
        


Captura de pantalla 2015-04-29 a la(s) 11.24.29




Y en otros portales:



_____. "Contar y seguir el hilo: La trama que va de la técnica al texto." Academia 19 Oct. 2016.*

_____. "Contar y seguir el hilo: La trama que va de la técnica al texto." ResearchGate 21 Oct. 2016.*





martes, 28 de abril de 2015

Pipe Dream


Pipe Dream
This is pretty damn amazing
Posted by Krafty Kuts on Domingo, 19 de octubre de 2014

Jacques Lacan - Grandes pensadores del siglo XX

Bolitas y planetas

Bolitas y planetas

Arte, Estética, y Evolución

Ha salido el último número de ASEBL Journal en Brooklyn Heights, Nueva York—aquí la noticia en su blog.

ASEBL is an online, peer-reviewed journal published once a year, around January, and indexed in EBSCO Host. The editors are especially interested in writing that, broadly conceived, accommodates any treatment of the convergence among ethics, biology, and literature. Full details (mission, aims and scope, and submission guidelines) appear on the ASEBL blog: www.asebl.blogspot.com.

Aparece como pieza principal en este número un artículo cognitivista-evolucionista de Anthony Lock sobre pintura neozelandesa vista desde esta perspectiva crítica. Es lo que a veces se llama enfoques de "tercera cultura", o sea, consilientes, aplicando una perspectiva científica, sociobiológica, cognitivista  o evolucionista, a los productos culturales, para verlos... eso, en perspectiva.  Me invitaron a hacer un comentario, en el que propongo el término de "cuarta cultura" para un enfoque científico (evolucionista, adaptacionista, etc.) que sin embargo no renuncie al conjunto de las perspectivas aportadas por las humanidades—pues hay una cierta tendencia en la llamada "Tercera Cultura" a considerar que es palabrería o pseudociencia el enfoque humanístico sobre las humanidades, y a sustituirlo por el enfoque científico propiamente dicho, a veces con efectos de elefante entrando en cacharrarería. Una auténtica consiliencia no llevaría a eso, claro. Y en su respuesta Lock parece convenir conmigo e incluso aceptar la terminología de la "cuarta cultura".
Aquí  está la revista (en PDF también el artículo): ART, AESTHETICS AND EVOLUTION

ASEBL, por cierto, quiere decir Association for the Study of Ethical Behavior / Evolutionary Biology in LiteratureAl margen de mi comentario al artículo de Lock que aparece en esta publicación, ese artículo y algunas nociones provinientes de Dissanayake me sugirieron ideas para este otro artículo sobre el origen del lenguaje.

Y, en fin, ésta es mi última publicación en una revista académica—y además a título de experto, junto con Ellen Dissanayake, Mark Turner y otras eminencias, de lo cual me felicito. También es mi última publicación en Nueva York—con lo que quiero decir únicamente que no es la primera.

Insertamos la noticia, por supuesto, en Narratología evolucionista:

Art, Aesthetics, and Evolution (ASEBL Journal): http://www.sfc.edu/page.cfm?p=3993
Posted by Narratología evolucionista - Evolutionary Narratology on Martes, 28 de abril de 2015


y en Evolutionary Narratology.




_____. "A Commentary in 'Art, Aesthetics, and Evolution'." Academia 10 Nov. 2016.
         2016
_____. "A Commentary in 'Art, Aesthetics, and Evolution'." ResearchGate 10 Nov. 2016.*
         2016
 


Queen - My Melancholy Blues

13 lunas, 12 noches

Un artículo sobre una pequeña mise en abyme del calendario, allá por el solsticio de invierno, cuando el tiempo se para antes de arrancar de nuevo.
 

13 lunas, 12 noches: Calendarios, Ciclos, Tiempos muertos y Diferencia de género 

( a propósito de 'Twelfth Night')


Este artículo se centra en la cuestión del tiempo que transcurre entre el solsticio de invierno y el principio del año nuevo, considerado en la imaginación mítica como un tiempo de naturaleza especial, un tiempo fuera del tiempo por así decirlo, enraizado en una tradición de folklore y fiestas populares. La noción de un tiempo que se detiene, asociada en Twelfth Night de Shakespeare a un tiempo de espera y de luto, se combina en este drama con la interrupción del tiempo práctico que tiene lugar durante una representación teatral o una fiesta. Esta tierra de nadie temporal adquiere connotaciones genéricas específicas, cuyas raíces se remontan al desajuste entre los calendarios lunares y solares. El juego con la confusión de géneros que se da en la obra es característico de la suspensión del orden normal del tiempo, antes de la reafirmación de los roles genéricos tradicionales y del tiempo renovado, una vez se reanuda el curso ordinario de los acontecimientos en un nuevo ciclo temporal.
nolwennplaya

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 Moons, Twelve Nights: Calendars, Cycles, Time Out of Time and Gender Difference 

(A Note on 'Twelfth Night')



This paper focuses on the notion of the time between the winter solstice and the beginning of the year as a time with a special status, a time out of time as it were, rooted in a tradition of folklore and popular calendrics. The notion of a time that stops, associated in Twelfth Night to a lull, a time of waiting, and of mourning, is combined in Shakespeare's play with the interruption of practical time during a theatrical performance or a festival. This no man's time is shown to have gender-specific connotations rooted in the mismatch of the lunar and solar calendars. Shakespeare's play with generic confusion in the play is characteristic of the suspension of the normal order of time, before the reassertion of renewed time and accepted gender roles when the new cycle of time begins for good.

 
_____. "13 Moons, Twelve Nights: Calendars, Cycles, Time Out of Time and Gender Difference (a Note on Twelfth Night) / 13 lunas, 12 noches: Calendarios, ciclos, tiempos muertos y diferencia de género (a propósito de Twelfth Night)." (2007). Online PDF at Social Science Research Network (Nov. 2007).
         2007
         English and Commonwealth Literature eJournal (2007)
         2013-01-10
         Sexuality & Gender Studies eJournal
         2012
_____. "13 lunas, 12 noches: Calendarios, ciclos, tiempos muertos y diferencia de género (a propósito de Twelfth Night)." Online PDF at Zaguán 31 March 2009.*
         2009
_____. "13 lunas, 12 noches: Calendarios, ciclos, tiempos muertos y diferencia de género (a propósito de Twelfth Night)." ResearchGate 27 May 2012.*
         2012
_____. "13 lunas, 12 noches: Calendarios, ciclos, tiempos muertos y diferencia de género (a propósito de Twelfth Night)." Academia 27 April 2015.*
         2015






lunes, 27 de abril de 2015

Oscar en Inglaterra





Y aquí el blog Cardenal Xavierre-Worthing.


Oscarelo en Inglaterra


Más fotos en Instagram: https://instagram.com/cxworthing/

Aquí haciendo Philosophy of Language

En portada, por partida doble:
Aquí haciendo Philosophy of Language


—y también en Philosophy of Mind.


domingo, 26 de abril de 2015

Mesa redonda - Diseño inteligente: fundamentalismos religiosos y científicos

Memory Frictions


Memory Frictions

Por la presente os informamos de la próxima celebración (6-8 de mayo) de las XIV Jornadas de literatura contemporánea en lengua inglesa, esta vez bajo el título “Memory Frictions: Conflict-Negotiation-Politics”
. Las actividades programadas (conferencias plenarias y comunicaciones) abordarán temas relacionados con el tratamiento de la memoria histórica e individual y su representación literaria. Los estudios sobre la memoria se han establecido y expandido en las últimas décadas a nivel internacional. El arte en general y la literatura en particular reflejan este creciente interés en plasmar experiencias traumáticas, dar testimonio y buscar maneras de negociar conflictos que han marcado las vidas de individuos y colectivos. El congreso busca también explorar las tensiones en torno a este “boom” de la memoria —abuso, banalización, manipulación, implicaciones políticas, etc.— a través del análisis de narrativas en lengua inglesa publicadas con posterioridad a 1990.

La sede del congreso es el Centro Joaquín Roncal (San Braulio 5-7, Zaragoza). Se envía como adjunto el cartel del congreso. Para más información:



Programa: http://cne.literatureresearch.net/conference-programme

La identidad intertextual


Mi artículo sobre la novela de Umberto Eco La misteriosa llama de la reina Loana, y sobre cómo nuestra identidad está hecha de múltiples retazos de historias, tanto ajenas como propias y apropiadas.






También aparece este artículo en otros repositorios y revistas electrónicas:


José Ángel García Landa.  "La misteriosa llama de la reina Loana."Vanity Fea 21 Dec. 2006.
    http://garciala.blogia.com/2006/122101-la-misteriosa-llama-de-la-reina-loana.php
    2007
_____. "The Intertextual Self: The Mysterious Flame of Queen Loana / La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana." PDF en red (en español) en Social Science Research Network (diciembre 2007):
DOI: 10.2139/ssrn.1077046
    http://ssrn.com/abstract=1077046
    Literary Theory and Criticism eJournal 15 enero 2008:
    http://www.ssrn.com/link/English-Lit-Theory-Criticism.html
_____. "La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana." Online PDF at Zaguán  27 abril 2009.*
    http://zaguan.unizar.es/record/3247
_____. "The Intertextual Self: The Mysterious Flame of Queen Loana (La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana)." PhilPapers 28 Enero 2009.*
    http://philpapers.org/rec/LANTIS
_____. "La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana." Zaguán  27 abril 2009.*
    http://zaguan.unizar.es/record/3247
_____. "La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana." ResearchGate 13 sept. 2012.*
    https://www.researchgate.net/publication/33419881
_____. "La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana." Scribd (RaúlCastillo) 25 abril 2015.*
    https://es.scribd.com/doc/263076678/
_____. "La identidad intertextual: La misteriosa llamada de la reina Loana." Academia 26 abril 2015.*
    https://www.academia.edu/12112730/




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sábado, 25 de abril de 2015

Tom Stoppard, Arcadia (1)

Muñoz Molina sobre 'la cátedra'

El libro de Antonio Muñoz Molina Todo lo que era sólido es un repaso desilusionado a la España del pelotazo, entre 1990 y 2010, la que llevó a la famosa crisis que nos aqueja, y que nos explica "qué hemos hecho para merecer esto." Es una llamada a la responsabilidad de cada cual en el desbarajuste nacional español, y el diagnóstico retrospectivo viene acompañado de meditaciones sobre la retrospección, como ésta:


He hablado en Nueva York con bastantes personas que vivían en Yugoslavia en 1989 y todas me han contado que nadie dudaba de la solidez del país y que la idea de una guerra civil era tan inverosímil que ni siquiera se pensaba en ella.
     Porque las cosas han sucedido de una cierta manera nos convencemos de que tenían que suceder así. Lo que en la vida real es indeterminación y azar los relatos históricos lo convierten en desenlace necesario. Pero no está el mañana ni el ayer escrito, y la renuncia racional al cautiverio religioso de la predestinación es a la vez motivo de esperanza y de alerta. No estamos condenados a lo peor, ni el pasado nos ata a un porvenir inevitable: pero tampoco hay ninguna garantía de que durará lo bueno que hemos logrado, o de que no se volverá insufrible lo que por ahora toleramos sin mucha dificultad, o de que no añoraremos lo que por haber formado parte de la vida diaria nos resultaba indiferente, y hasta invisible. No hay facultad que no se atrofie sin la práctica.

Y, ya que estamos en el tema de las facultades, esto es lo que dice sobre la cátedra:

Cuando la barbarie triunfa no es gracias a la fuerza de los bárbaros sino a la capitulación de los civilizados.
     Me ha entristecido ver la aceptación cínica del éxito de los trepadores, los corruptos y los enchufados, y la dificultad de muchas personas brillantes y honradas para desarrollar sus capacidades y recibir una recompensa justa por sus méritos que al mismo tiempo contribuyen al progreso de la comunidad. Me ha llenado de abatimiento que muchas veces diera igual que se hicieran las cosas bien o que se hicieran de cualquier modo o no se hicieran, que el mérito se quedara sin elogio y la trapacería o el engaño sin censura, que se aceptara con naturalidad el favor y la trampa, lo mismo en un premio literario que en la provisión de una cátedra (énfasis mío).  (...)
     Nada importaba. La capilaridad de la corrupción puede infectar de cinismo a una sociedad entera: en cada ámbito de lo privado y lo público, cada pequeña corruptela agregando su dosis de toxicidad a la atmósfera viciada que respira por igual todo el mundo, cada claudicación menor favoreciendo las de gran escala. Para obtener lo mismo una cátedra universitaria que un puesto de conserje no había que estar preparado sino tener mejores conexiones.





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Francis Fukuyama launches "Political Order and Political Decay"

Hágase (a sí misma) la Tierra: Sobre el Orden Autogenerado

Un artículo sobre cómo las cosas inanimadas se ordenan a sí mismas para crear formas complejas, y sobre algunos que se dieron cuenta de que el mundo había surgido así, por sí mismo, de la nada o del desorden total.

http://papers.ssrn.com/abstract=2593975

La noción de la selección natural en tanto que principio explicativo de la generación de la complejidad se atribuye a menudo a Charles Darwin (sería "la peligrosa idea de Darwin"). En este artículo comentamos algunos precedentes clásicos e ilustrados de la teoría de la evolución (Lucrecio, Maupertuis, Saunderson, Diderot). Estos autores no sólo proporcionan un precedente para la teoría de la evolución, sino también de modo más específico para la doctrina de la selección natural, en tanto que principio cosmológico general y también como principio impulsor del cambio biológico y del origen de las actuales especies.

 

Let the World Create Itself: On Self-Generated Order

 The notion of natural selection as an explanatory principle for the generation of complexity is often attributed to Charles Darwin (as "Darwin's dangerous idea"). This paper is a commentary on some classical and early modern precursors (Lucretius, Maupertuis, Saunderson, Diderot). These authors provide precedents not just for evolutionary theory, but, more specifically, for the doctrine of natural selection, both as a general cosmological principle and as the driving principle of biological change and the origin of present species.

Note: Downloadable document is in Spanish.
Number of Pages in PDF File: 12

Reference Info: Ibercampus (April 12, 2015)
milky way
Aparece el articulillo en estas revistas temáticas de la SSRN:

eJournal Classifications
Date posted: April 15, 2015  
AARN Subject Matter eJournals
    
        
CSN Subject Matter eJournals
    
        
PRN Subject Matter eJournals
    
        
PRN Subject Matter eJournals
    
        


Dos artículos en el History of Western Philosophy eJournal


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-->
_____. "Hágase (a sí misma) la Tierra: Sobre el orden autogenerado." Academia 13 Oct. 2016.*



_____. "Hágase (a sí misma) la Tierra: Sobre el orden autogenerado." ResearchGate 14 Oct. 2016.*






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Foreign Affairs LIVE: The Future of History with Francis Fukuyama

viernes, 24 de abril de 2015

Francis Fukuyama: The Origins of Political Order: From Prehuman Times to the French Revolution

You Gonna Miss Me When I'm Gone

Part del número que ensaya Linza:





2000: Una odisea, despacio

Subiendo centímetro a centímetro, he llegado en este repositorio al puesto 2000...  



Llego al puesto 2000

El dos mil, me dirán, "¡pues vaya!" No hay pódium con suficientes escalones para eso. Pero en realidad no está mal, si se tiene en cuenta:

a) Que es el "2000 out of 279,372", o sea que estoy ampliamente ubicado en el 1% superior. A nivel mundial.

b) Que es un repositorio muy grande, y muy competitivo—el primero o segundo del mundo, según años, en el Ranking Mundial de Repositorios, y desde luego el principal del mundo en "lo mío".

c) Que según otros parámetros, por ejemplo número de artículos, estoy en primera página, entre los veinte primeros.

d) Que aquí no sólo hay gente de humanidades, sino de otras muchas áreas de ciencias sociales, economía, antropología, administración y dirección de empresas, ciencia cognitiva y psicología.... O sea, muchos miles de académicos para tener en cuenta.

e) Que para todo el trabajo que le echo, tampoco me lee tanta gente.

f) Que contra lo esperable, aún he seguido subiendo puestos estos últimos años, a partir de los cincuenta, en el declinar de mi vida.

g). Que según otro recuento que debe seguir otro algoritmo, estoy no en el puesto 2000, sino alrededor del 1982.

Así que igual cumplo mi previsión de ir descontando puestos hasta llegar al puesto 1961, el año en que nací. Y con eso ya me retiro.















First We Take Manhattan (4)

Johnny Cash - If You Could Read My Mind

If You Could Read My Mind (2)

El ángel de la historia: Retrospección y retroacción en Benjamin

El Ángel de la Historia: 

Retrospección y Retroacción en Benjamin 

 

Una nota sobre un fragmento de Walter Benjamin en sus "Tesis sobre la Filosofía de la Historia", relacionando algunos aspectos del pensamiento de Benjamin en este texto, así como en "La tarea del traductor", con la inherente temporalidad de la experiencia humana, y con la importancia de las dimensiones de la cognición retrospectiva, y de la retroacción, en nuestras relaciones con la tradición cultural



The Angel of History: Retrospection and Retroaction in Benjamin

A note on a passage of Walter Benjamin's 'Theses on the Philosophy of History', relating some aspects of Benjamin's thought in this text, and in 'The Task of the Translator' as well, to the inherent termporality of human experience and the importance of the dimensions of retrospective hindsight, and of retroaction, in our relationship to cultural tradition.

Note: Downloadable document is in Spanish.
Number of Pages in PDF File: 5
Keywords: Walter Benjamin, Retrospection, Hindsight, Historiography, Retroaction, Hermeneutics


 Ibercampus (Feb. 22, 2010)




_____. "El Ángel de la Historia: Retrospección y retroacción en Benjamin." Academia 2 Aug. 2017.*
         https://www.academia.edu/34109836/
         2017
_____. "El Ángel de la Historia: Retrospección y retroacción en Benjamin." ResearchGate 3 Aug. 2017.*
         2017




miércoles, 22 de abril de 2015

2 Top 10 de Teoría Crítica

2 Top Ten de Teoría Crítica

Robert Weimann, "Erzählerstandpunkt und 'point of view'"

Notas sobre el artículo de Robert Weimann "Erzählerstandpunkt und point of view. Zur Geschichte und Ästhetik der Perspektive im englischen Roman." Anglistik und Amerikanistik X, 4 (1962): 369-416.

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369- En Alemania, el estudio del punto de vista narrativo ha sido descuidado por una supuesta "búsqueda de objetividad." Se ha desarrollado en Inglaterra y en USA. A partir de Beach (The Method of Henry James, 1918), etc., deviene un problema central; para los New Critics (Tate, Schorer, Aldridge, etc.), "wurde es zu einem Formproblem par excellence erklärt." 370- "Sie haben die Wahl der Perspektive auf ein erzähltechnisches Problem reduziert und die mit der Wirklichkeit verbundene 'Ich-Origo des Erzählers' den 'fiktiven Ich-Origines der Gestalten' aufgeopfert." Hay una falta de visión histórica que lleva al estancamiento.

371- "Das Verhältnis der Erzählperspektive zur Wirklichkeit, ihre ästhetische und historische Problematik, ihre Ideengeschichtlichen Verstrebungen, die Beziehungen zwischen dem fiktiven 'Erzähler' und dem Autor-Erzähler, zwischen den erzähltechnischen Formen und ihren inhaltlichen Äquivalenten und andere Fragen sind heute unbeantwortet."


1.  Zur Begriffsbestimmung

372- Se propone Weimann "die Ungenauigkeiten im bisherigen Gebrauch des Begriffes beachten und an die Stelle der wisdersprüchlichen oder einseitigen Definitionen eine historisch-dialektische Konzeption zu setzen versuchen." El problema es definido por los anglonorteamericanos, y alemanes, como la relación entre "autor" o "narrador" e "historia". Todo es vago. Y no incluye la relación autor-realidad, sino sólo autor-obra. Un planteamiento estrecho.

373- "den am weitesten verbreiteten Grundirrtum dieser formalen Konzeption, wonach die Perspektive nicht aus dem schiftstellerischen Verhältnis zur Wirklichkeit als Quelle und Urgrund des Stoffes, sondern aus dem Verhältnis des Autors zu seinem Werk, zur Story, abgeleitet werden soll." Stanzel, Lämmert, etc., son todos formalistas. Se opone Weimann a ver al narrador como una figura siempre ficticia, como hace Kayser.

374- [E. Leiris: parece definir 'Erzählerstandpunkt' como perspectiva sólo].

La relación del autor con la realidad (que determina su relación con la obra) está históricamente determinada - no es una cuestión autónoma ni puramente estética —pero tampoco extraestética. 374- "Die formale oder psychologische Konzeption der Erzählerstandpunkt geht schließlich Hand in Hand mit einer impressionistischen Fassung des Begriffes". Se acaba remitiendo la cuestión al punto de vista del lector (Lubbock, Mandelkow, Stanzel).

375- Esto deriva en impresionismo. El lector no debe ser pasado por alto: también es una figura histórica cambiante. Pero las perspectivas no dependen del lector para su integración, sino del autor. El uso del lector como base gnoseológica está injustificado. "Der Künstler und sein Schaffenakt bilden die ästhetischen Grundlagen der Perspektive; nur von hier aus ist die Perspektive als ästhetische Erscheinung zu fassen."

376- Paradójicamente, se negaría el inmanentismo al remitir la obra al lector. Weimann contra Kayser: el lector no es un rol o elemento formal al interior del cual nos deslizamos. También contra Hamburger y su noción de la desaparición del narrador en favor de una "función narrativa". La perspectiva es un recurso compositivo del autor.

377- Aun en este sentido (de la perspectiva entendida como recurso del autor, quitando al lector) los enfoques burgueses son ambiguos: point of view  es ya (1) el "modo de presentación, ya (2) la posición histórica del autor. (1 sería puramente óptico; según Kayser, es un defecto si cambia brusca e injustificadamente. 2 se transforma en una posición inmanente a la obra, ficticia, en Kayser).

378- Cf. Brooks y Warren: diferencia entre "basic attitude" vs. "method of narration" [mezclada con la voz narrativa- JAGL] —entendida como "focus of narration". Es una separación útil, pero no muestran la relación entre uno y otro concepto.

Weimann propone entender Erzählperspektive como:

a) Point of view, oder Erzählwinkel. La presentación por parte del narrador autorial de escena vs. resumen, la persona narrativa, etc. Puede encomendarse a un personaje ficticio.

b) Standpunkt (Erzählerstandpunkt). La elección de una actitud hacia el lector, la valoración. Este posicionamiento no es ficticio. 378- "Er ist keinem fiktiven Erzähler order Charakter, sondern immer dem Autor-Erzähler selbst zugeordnet."

379- Se le puede hacer ficticio al narrador, pero a partir de ahí, del Erzählerstandpunkt representado, averiguaremos el del autor. La relación con el autor es la relación forma / contenido. En una obra perspectivísticamente integrada, forman una relación artística: "Als erzählerisch geformter Ausdruck der auktorialen Gesamtshaltungist die Perspektive identisch mit der Summe der poetisch realisierten Stellungen des Schriftstellers."

380- La perspectiva está basada en las condiciones sociales y personales del autor, pero es una categoría estética, no biográfica.


2. Zur ästhetischen Grundlegung

Relación obra-realidad: la teoría del reflejo (Widerspiegelung) está bien como teoría del conocimiento pero no dice nada sobre lo específico del arte. ¿El escritor no sería un espejo, sino acaso una lente o prisma? No: ignoraríamos su dinamismo, que no es mecánico, imprime su sello individual sobre la realidad representada (Ivanov). La literatura es una palabra personal; Ivanov vs. la noción de Belinski del arte como "unmittelbare Schau der Wahrheit oder Denken in Bildern." Es una útil seaparación del conocimento científico, pero ignora que (381) "das Kunstwerk nicht schlechthin ein Abbild, sondern immer ein bewertetes, ein interpretiertes und vorallgemeintertes Abbild der Wirklichkeit darstellt." No es sólo un trabajo conceptual o abstractivo sobre la realidad: es también un juicio moral e interpretativo (sea consciente o inconscientemente).

382-  "Der Inhalt eines Werkes ist damit schon nicht mehr allein die widergespiegelte Wirklichkeit, sondern auch das, was der Künstler über die Wirklichkeit aussagt" —y también la emoción. No es reductible a ciencia física. La creación está unificada, y la recepción también; el hombre ha de entenderse como un todo (Goethe). (383): "Das ästhetische Erlebnis muß —auf solcher Grundlage— als der intensivste un umfassendste Akt der Integration aller sinnlich-emotionalen und moralisch-geistigen Bewußtseinformen angesehen werden." —No es reducible a una relación metafísica entre sujeto y objeto. Cf. Hegel: la originalidad, la subjetividad del artista, es así idéntica a la verdadera objetividad. Por tanto, para Weimann, la perspectiva no será caprichosa; "nur so wird in der Kunst (Fischer) 'die Spaltung der menslichen Wirklichkeit in Subjekt und Objekt, in Einzelwesen und Gesamtwesen, in das Besondere und in das Allgemeine aufgehoben'."

385- En la fantasía tampoco está limitado el artista a  sus "Selbstgemachte Einbildungen" —también es una forma de relación con lo real; Weimann prefiere el término sensibility (Kettle) antes que Weltanschauung.  "Nur solche weltanschaulichen Positionen vermögen aber das Kunstwerk zu bereichern, die darin perspektivisch verankert, d.h. gestalteter Bestandteil der gesamten Künstlerischen Weltsicht geworden sind"—en una perspectiva totalizante. Las posiciones no asimiladas resultan en Tendenz, arte panfletario.

3. Perspektive und Gattung

386- La perspectiva también se da en otros géneros (Spitzer, Iser...). Es común en cierto grado a la épica y a la novela (a través de un relato oral) (387): Según Goethe y Schiller, la épica presenta los acontecimientos como pasados, el drama como presentes. Para Weimann, está bien si se entiende como su origen o forma preartística. La narración nunca se cuenta sola; siempre se cuenta a alguien, en un momento dado: se debe seleccionar el pasado inabarcable. Contra la noción de slice of life o tranche de vie; (388): "Ist aber die Aussparung unumgänglich, so ist bei der Bewertung des Erzählten schon nichte mehr die Tatsache der Auswahl, sondern der Standpunkt bemerkenswert, von dem aus sie vorgenommen wird"; cada selección necesita un punto de vista, es inevitable. Se trata de tomar esta necesidad como principio estético. [Vendría a ser un estudio de la motivación del punto de vista.—JAGL]. La narración supone dirigirse al lector; comentar es una manifestación. La impassibilité narrativa es un intento de negar una posible posición ante esa necesidad.

389- Hegel ve en la novela "eine subjektive Epopee, in welcher der Verfasser sich die Erlaubnis ausbittet, die Welt nach seiner Weise zu behandeln. Es fragt sich also nur, ob er eine Weise habe; das andere wird sich schon finden." Goethe: "Jeder Schiftsteller schildert sich einigermaßen in seinen Werken, auch wider Willen, selbst"; para Weimann, la objetividad es sólo una ilusión dramática, hay una "schöpferische Distanz oder erzählerische Kontrolle", y niega su pérdida en el naturalismo.


4. Zur Herausbildung der Romanperspektive

390-  Contra las normas fijas: autorial, "begrenzten" y Ich-Roman. Todos aceptables en principio. El realismo marxista no dice nada sobre las formas narrativas (todas son aceptables). "So sehr der klassische bürgerliche Roman als literarisches Erbe unsere Beachtung und Bewunderung verdient: seine Formen betrachten wir als ein historisches Paradigma"—y como no un modelo.

Diferencias epopeya-novela:

Epopeya clásica—posición ingenua y no problemática. La perspectiva está basada en valoraciones socialmente comunes (Ker); (391)—la estabilidad de las convenciones está garantizada, y así la duración de la obra. No se preocupa por la originalidad o evidencia. Poeta y público se aglutinan en un we o uns: "Die Erzählperspektive wurde infolgedessen nicht mit dem Blickwinkel des Helden indentifiziert; der Sänger besichtete über dem Helden, von dessen Taten er—wie auch sein Publikum—nur gehört hatte: ne hyrde ic ist im 'Beowulf' (Z. 38 u ö) die typische Wendung, die die 1. Person singularis rechtfertigt." (392): La narración no está relativizada, no hay un narrador ficticio—las posibilidades del punto de vista no están desarrolladas.

Novela: (392) "Hier ist von Anbeginn an —schon bei Cervantes— der Erzälerstandpunkt ein vom Autor individuell zu lösendes Gestaltungsproblem. Der Autor grenzt seinen Erzählerstandpunkt von dem des Lesers un dem anderer Schrftsteller ab." Es una sociedad de la competencia libre (Marx); el lector es individual, no hay un consumo público homogéneo. Está claro y económicamente explícito en Fielding y en Cervantes. El poeta es un autor, no un oidor. (394): La relación con el lector es establecida al principio, y mantenida. Pero es un lector no ficticio [parece referirse Weimann aquí al narratario como lector— JAGL]: es una generalización basada en el público real; lo mismo sucede con el narrador, tras él está el Autor-Erzähler. (394): "Die poetische Maske oder das Medium, dessen sich der autor später bedient, können doch nicht den Standpunkt der wirklichen Erzählers vernichten."

Defoe, en Moll Flanders: el autor está disimulado, pero no desaparece; más bien está enraizado en la realidad histórica, (394): "in der Situation des bürgerichen Autors gegenüber einem sich zögernd säkularisierenden Puritanismus." En Fielding, Swift, etc., el rol del autor todavía es público: hay una obligación hacia la comunidad, un respeto al common reader; no son libres; el autor y el lector están obligados. Esto influye en la técnica: (396): "Die Herausbildung einer individuellen Erzählhaltung war von keiner individualistischen Isolierung der Erzähler-Persönlichkeit begleitet." Hay una tensión socialidad-individualidad en este realismo.

5. Der neue Standpunkt des Autor-Erzählers

Defoe frente a Fielding: ¿es novela picaresca? OK, pero también el inicio de la novela burguesa. (397): "Es ist die neue Perspektive des Autor-Erzählers, die —in Reflexion einer neuen, verbürgerlichten Wirklichkeit— auf Grund ihrer Auswahl und Bewertung der überkommenen stofflichen Vorwurf eine tiefere Dimension abgewinnt." (398): Una perspectiva disssenter, un nuevo tratamiento, una visión ética del personaje (la construcción de sus vidas). Los personajes están algo más individualizados, hay un interés psicológico en la reacción y no sólo en la aventura. El narrador está subordinado al autor: (399): "Die Bezogenheit des Ich-Erzählers auf den Autor-Erzähler ist natürlich eine höchst Komplexe, indirekte —niemals eine mechanische— Relation." Y es un fenómeno espontáneo, no conscientemente artístico.


6. Voraussetzungen und Struktur des Perspektivwandels

Un enfoque tipológico del punto de vista es ahistórico. Stanzel se pregunta por la irregularidad literaria, pero con sus planteamientos no la resolverá. (400): "Eine Geschichte der Erzählkunst, die die tieferen Substrate der Perspektive, d. h. den historischen Erzählerstandpunkt, übersieht, bleibt im Grunde eine geschichtlich aufgeputzte Typologie. Der Wandel der Darbietungsformen ist immer zugleich ein Wandel der dargebotenen Inhalte, und der Wandel des Dargebotenen ist letzlich im Wandel ders Darbietenden, des Autor-Erzählers, begründet." (403): Hay un origen social, supraindividual, de las transformaciones de la perspectiva. Weimann rechaza el ahistoricismo y la impersonalidad de la Nueva Crítica, Kayser y Hamburger. Hay en la novela inglesa una tensión de perspectiva ante los outlaws, entre la religión, sociedad, respetabilidad, etc., y la visión subjetiva, individualista, humana, del artista. Hay una complejidad histórica de la perspectiva narrativa. (404): Sozialperspektive vs. Individualperspektive. Las novelas manifiestan los valores sociales, pero desde una perspectiva individual.

7. Perspektivwandel und Romanentwicklung

El cambio en el individuo es el origen del cambio de perspectiva. Marx opone el individuo personal al individuo perteneciente a una clase—en la sociedad moderna. El individuo está rodeado de circunstancias azarosas, no esenciales: (406) "in dem Augenblick, da der Erzähler in dieser 'Zufälligkeit' würzelt, ist er kein Epiker mehr, sondern Romanschreiber. Das klassische Beispiel bieten die an Wechselfällen überreichene 'Lebensbedingungen' eines Daniel Defoe: Das Romanschaffen war in seinem Lebensweg ein Zufall und ein Experiment, zugleich ein Symptom für die Unsicherkeit des bürgerlichen Dichters, der nicht länger im Dienste eines Patrons stand."  Las tensiones de la sociedad moderna condicionan la forma del relato.

El punto mayor de individualización de la narración narrativa se da en Tristram Shandy. Otros aspectos, además de la actitud entre narrador y lector (407):

- La relación con el material, la fábula, es "casual" (vs. la épica).
- La diferenciación perspectivística, un descubrimiento que va más allá de las formas sociales.
- La movilidad de la perspectiva, el ritmo; ya no vienen dados sino que son replanteados, etc.
- La distanciación del creador frente a la realidad representada.

(408): "Die aus der Vereinzelung und Individualisierung des Autor-Erzählers resultierende 'Zufälligkeit' der perspektivischen Erzählformen ist jedoch vorerst durchaus vereinbar mit auktorialer Übersicht und Kontrolle über das Dargestellte." No es una deformación—al contrario: "Der persönliche Erzählerton kontrastiert mit der überpersönlichen Gültigkeit der Aussage und findet darin seine ästhetische Berechtigung." La perspectiva social queda aumentada y corregida, no negada; deben respetarse la legitimidad y la causalidad, las actitudes procedentes de la realidad extraliteraria. La subjetividad del narrador no es contradictoria con la objetividad de lo narrado: (409) "Beide Aspekte ergänzen sich komplementär; iher Zusammenfall konstituert eine dem Roman spezifische Form der Einheit des Allgemeinen und des Besonderen, des Gesellschaftlichen und des Individuellen."

Observaciones de los críticos anglicistas sobre el cambio de perspectiva, la desaparición del autor, etc. Hay un paso a segundo término o retirada, una (410): "Zurücktreten des epischen Elementes in der Erzählerperspektive", a la vez que desaparece la seguridad autorial del XVIII, basada en la estabilidad social; una aceptación del standard del common reader, etc.

(411): En el XIX, ya hay conflictos entre la perspectiva social y la integridad artística. Un cambio de actitud hacia la burguesía: de idealización se pasa a acusación; (412) se ve la relación entre moralidad y riqueza material (Belinski). Los novelistas ingleses del XIX no quieren, sin embargo, refutar la concepción burguesa del mundo: quieren integrar en ella su p. de v. crítico-realista (un "viktorianische Kompromiß"). Algo parecido sucede en la poesía.

(414): Según Tillotson, los escritores "protestan y aceptan", to have it both ways. Hay un aislamiento gradual y una oposición al público, justiifcados por el "arte por el arte"; "Die Individual-perspektive des seiner Gesellschaft entfremdeten Romanciers verselbständigt sich".

Hay en esta época una oposición máxima entre el individuo personal y el individuo-clase; el artista se opone al burgués, y al público; se aboga por una visión personal.

(416): Desarrollos del punto de vista personal: "Ihm sind (...) die strukturelle Wandlung des Romanhelden, aber auch die sogennante 'Entfabelung' zugeordnet—Tendenzen, die die Entwicklung des point of view einerseits begleiten, andererseits mitbedingen."

También la erlebte Rede, el monólogo interior, etc. Joyce no es el límite; luego, en la anti-novela, se da un rechazo del humanismo, etc.

Weimann presenta la destrucción de la personalidad narrativa como el fin de la novela burguesa. (416): "Am Ende steht nicht nur der Verlust einer menslichen Perspektive, sonder die Zurücknahme des Humanismus und die Zerstörung der Erzählkunst."




 

martes, 21 de abril de 2015

Una cofradía del Copón

Una cofradía del Copón

Richard Hunter on Myth, Fiction, and Homeric Criticism

Arqueología de la mente e historias de detectives

Un comentario pongo en el post "Arqueología de la mente" de Bermúdez de Castro:


" Los objetos, como las herramientas de piedra, llevan un sello indeleble de la mente que los creó." Sí, pero ¿cuál es la naturaleza y significado de ese sello? Eso requiere interpretación, no es evidente. Podríamos decir que "un objeto contiene una historia, pero es una historia que tenemos que contar nosotros." Decir que "un objeto cuenta una historia" es otra manera de decir que "un objeto tiene una historia". Claro que la gente puede contar todo tipo de historias por medio de los objetos, pero eso solo significaría que los objetos pueden reciclarse para usos nuevos. Cuando hablamos de la historia que cuenta un objeto, nos referimos no a cualquier historia que se pudiese contar usando el objeto como ayuda o excusa, sino más bien una historia que está necesariamente estructurada en torno a la especificidad del objeto, no en torno a la individualidad del narrador de la historia.  Sería la historia que hay que contar necesariamente para entender el objeto; no cualquier historia que pudiese narrar el narrador, sino la historia que necesita precisamente ese objeto, y no otro, para ser contada. Esto no es decir que la individualidad de quien cuenta la historia no pueda interactuar de modo fructífero con la especificidad del objeto (o con su historicidad, podríamos decir), revelándola para hacer el objeto legible y comprensible para  la gente que antes no podía ver la historia o significado contenidos en el objeto, la historia "contada por el objeto". El relato contenido en un objeto es por tanto el relato que puede interesar a cualquiera que quiera saber más sobre la historicidad de ese objeto, la historia que le es inherente. O, en última instancia, es el relato que se refiere a cualquiera que esté interesado en comprender la historicidad inherente en cada uno de los objetos de este mundo, y en cada una de sus personas. La gran historia que todos tenemos en común con el objeto, y con quien lo interpreta y nos cuenta una historia sobre él. Todo significado está sujeto a debate, claro, pero ese debate también es parte de la historia. Los relatos de detectives contienen dos historias entretejidas: la de cómo se cometió el crimen, y la de cómo se descubrió lo realmente sucedido.


Actuación contra el fraude independentista

Una circular que me llega, que firmo y circulo:

Como sabes el próximo mes de mayo se celebran elecciones municipales en toda España incluido Cataluña y las entidades independentistas quieren modificar el acto de toma de posesión para que los alcaldes añadan un párrafo de fidelidad a la secesión.

Como es evidente que es incompatible la obligación de jurar o prometer la Constitución con una fórmula de apoyo a la secesión unilateral hemos preparado esta petición a la Fiscalía.

http://www.hazteoir.org/signit/64822/view

Te explico; la AMI - Asociación de Municipios por la independencia - que agrupa a 710 municipios de los 947 que tiene Cataluña ha pedido a sus afiliados que incluyan la siguiente coletilla en la jura o promesa de su acto de toma de posesión:

"Para expresión democrática de la voluntad ciudadana, anuncio que quedo a disposición del nuevo Parlamento, del presidente y del Gobierno de la Generalidad de Cataluña que surjan de las elecciones del 27 de septiembre de 2015, para ejercer la autodeterminación de nuestro pueblo y proclamar, junto con todas nuestras instituciones, el Estado Catalán, libre y soberano".

Por eso pedimos a la Fiscalía que intervenga:

http://www.hazteoir.org/signit/64822/view

Como ves se trata de una tomadura de pelo pues la legislación obliga a que los cargos electos juren o prometan la Constitución por lo que añadir este párrafo un minuto después demuestra claramente que no están cumpliendo este precepto legal.

Sinceramente, no me puedo imaginar que a un alcalde de cualquier país de nuestro entorno como Francia o Alemania le consintieran modificar la fórmula de su toma de posesión añadiendo un párrafo claramente ilegal y que encima fuese en contra de su unidad como Nación y como pueblo y que eso no tuviera ningún tipo de repercusión.

http://www.hazteoir.org/signit/64822/view

Cada vez da más asco ir en avión


A Oscar lo habíamos apuntado para una excursión con el cole a Inglaterra—pero sólo porque aún no había pasado el caso Lubitz-Germanwings, que hubiera sido la gota de agua para no apuntarlo.


Aquí hay otra gota, nos manda una circular el profesor que organiza el viaje:

En la reunión de ayer se nos olvidó comentar una cosa muy importante: los alumnos deberán llevar encendido el móvil antes de pasar la zona de control del aeropuerto ya que en la aduana se lo podrían requisar si el móvil no tiene batería.

Se trata de una nueva normativa. Si el pasajero no puede encender el móvil porque se ha quedado sin batería, es muy probable que se lo requisen. Así pues, avisad a vuestros hijos (nosotros también lo haremos) de que lleven el móvil cargado desde Zaragoza e incluso que lleven el cargador en el equipaje de mano por si lo tienen que cargar antes de pasar la zona de control.


The Meaning of Human Existence—A Conspectus

E.O. Wilson's The Meaning of Human Existence (New York: Norton, 2014)
 


E.O. Wilson has provided a consilient evolutionary approach to anthropology, and to the problems of human nature, action and ethics in his book The Meaning of Human Existence. Here follow my notes providing a conspectus of the book — with some parenthetical comments (JAGL). 



I. The Reason We Exist

"History makes little sense without prehistory, and prehistory makes little sense without biology. Knowledge of prehistory and biology is increasing rapidly bringing into focus how humanity originated and why a species like ours exists on this planet."

1. The Meaning of Meaning.
Meaning is either "intention", "design", or seen as the result of "overlapping networks of physical cause and effect" —the 2nd view is more inclusive. Understanding brings about the capacity to decide—and the greatest moral dilemma: "how much to retrofit the human genotype". "We are not predestined to reach any goal, nor are we answerable to any power but our own. Only wisdom based on self-understanding, not piety, will save us" (15).

2. Solving the riddle of the human species. This cannot be entrusted to the humanities. "The time has come to consider what science might give to the humanities and the humanities to science in a common search for a more solidly grounded than before to the great riddle of our existence" (18). Eusociality (the "true" social condition) is an extreme biological rarity, arising only 19 times in biological history. It originates in social life around a protected nest, with parents and children cooperating in raising additional generations. "Such primitive assemblages then divide easily into risk-prone foragers and risk-averse parents and nurses" (21). Australopithecine eusociality as a result of a shift in diet and foraging strategies. "A premium was placed on personal relationships geared to both competition and cooperation among the members" (21). Cognitive improvements in memory, prediction, and in "the ability to invent and inwardly rehearse compeing scenarios of future interactions." All this allows the evaluation of social interactions: "They allow us to evaluate the prospects and consequences of alliances, bonding, sexual contact, rivalries, domination, deception, loyalty, and betrayal. We instinctively delight in the telling of countless stories about others, cast as players upon our own inner stage. The best of it is expressed in the creative arts, political theory, and other higher-level activities we have come to call the humanities." The origins of social intelligence are ascribed to either kin selection (now discarded by Wilson) and the theory he now favors, in which "the grand master is multilevel selection. This formulation recognizes two levels at which natural selection operates: individual selection based on competition and cooperation among members of the same group, and group selection, which arises from competition and cooperation between groups" (24). Multilevel selection is a sustainable model, kin selection is unrealistic. There is consistent human interest in details of social behavior, in gossip, in social evaluation of others. "We are compulsively driven to belong to groups or to create them as needed, which are variously nested, or overlapping, and in addition ranging from very large to very small" (Note here the analogy of social networks in electronic media. And, most important—perhaps it is these shifting borders and embeddings of social groups that give our minds the most powerful analogue for the spontaneous syntax of frame theory—JAGL). Competition and belief in the superiority of our own group. Teaching evolution and prehistory: "Students will be taught prehistory as well as conventional history, and the whole properly presented as the living world's greatest epic." (25). Wilson advocates ecological realism and responsibility: "It is folly to think of this planet as  a way station to a better world. Equally, Earth would be unsustainable if converted into a literal, human-engineered spaceship." (An argument against the lessons on mankind's survival being taught in such movies as Interstellar.—JAGL). "Human existence may be simpler than we thought. There is no predestination, no unfathomed mystery of life" (26). "What counts for long-term survival is intelligent self-understanding, based upon a greater independence of thought than that tolerated today even in our most advanced democratic societies." (Wilson seems to be thinking of religion-ridden USA.—JAGL).

3. Evolution and Our Inner Conflict. Human beings, inherently good or inherently bad? "Each of us is inherently conflicted. Team player or whistle-blower? Charitable donation or personal certificates of deposit? Admitted traffic violation or denial?" (27)  "We are all genetic chimeras, at once saints and sinners, champions of truth and hypocrites"—because of our evolutionary history (28). Source of the mystery: "The leading candidate is multilevel selection, by which hereditary social behavior improves the competitive ability not just of individuals within groups but among groups as a whole" 828). Genes promoting group behavior have been selected by natural selection, we tend to belong to groups and to assume group behavior. Development of group sociality starting from competing individuals; dynamics of competing altruism and selfishness: "a conflict ensued between individual-level seleection, with individuals competing with other individuals in the same group, on the one side, and group-level selection, with competition among groups, on the other" (33); "Within grups selfish individuals beat altruistic individuals, but groups of altruists beat groups of selfish individuals. Or, risking oversimplification, individual selection promoted sin, while group selection promoted virtue" (33). An inherent conflict, which "might be the only way in the entire Universe that human-level intelligence and social organization can evolve." We should understand that this is the source of human creativity.



II. The Unity of Knowledge

"Although the two great branches of learning, science and the humanities, are radically different in the way they describe our species, they have risen from the same wellspring of creative thought." (35).

4. The New Enlightenment. Disappointment with the Enlightenment led to Romantic subjectivism, and "For the next two centuries and to the present day, science and the humanities went their own ways" (39). "Yet the Enlightenemnt was never proved to be impossible. It was not dead. It was just stalled" (39). "Studying the relation between science and the humanities should be at the heart of liberal education everywhere, for students of science and the humanities alike" (40). There has been an excessive emphasis on specialization for academic success. But creativity is associated to poetic thought, analogies, metaphors, curiosity. Anthropocentricity sharpens social intelligence. "We are devoted to stories because that is how the mind works—a never-ending wandering through past scenarios and thorugh alternative scenarios of the future" (43). Science specialises in the study and measurement of continua in every field, "The exploration of continua allows humanity to measure the dimensions of the reals cosmos, from the infinite ranges of size, distance, and quantity, in wmeaning of humanhich we and our little planet exist" (50).  The insights of the humanities are limited to our human perception, and they must be placed within the context provided by science. And this understanding will give new insights to the humanities to express our existence in ways that further the Enlightenment.

5. The All-Importance of the Humanities. From the point of view of aliens, the humanities would be our most specific and unique kind of knowledge (the rest is objective science). "They are the natural history of culture, and our most private and precious heritage" (57). Soon humans will have the power to control their own genome and future evolution. An unprecedented dilemma is created. "Now we are talking about a problem best solved within the humanities, and one more reason the humanities are all- important. While I'm at it, I hereby cast a vote for existential conservatism, the preservation of biological human nature as a sacred trust" (60).

6. The Driving Force of Social Evolution. Paradoxical effects of natural selection in cooperative behaviour. Selfishness benefits the individual but weakens the group and eventually the individual too. Altruism damages the individual but benefits the group. "The two levels of natural selection, individual and group, illustrated by these extremes, are in opposition. They will in time lead to either a balance of the opposing genes or an extinction of one of the two kinds altogether. Their action is summarized in this maxim: selfish members win within groups, but groups of altruists best groups of selfish members." For inclusive fitness, the individual (not the gene) is the unit of selection. But it is unrealistic. "The use of the individual or the group as the unit of heredity, rather than the gene, is an even more fundamental error" (64). Inclusive fitness has been the dominant model to explain advanced social behaviour (from J.B.S. Haldane and William D. Hamilton, in the form of kin selection). "Also in 1964, Hamilton took the kinship principle one step further by introducing the concept of inclusive fitness. (...) With inclusive fitness the unit of selection had passed subtly from the gene to the individual" (69).  Wilson himself promoted the model, and "the eloquent science journalist Richard Dawkins" popularized it in The Selfish Gene. By 2000,

It was a common practice for writers of technical papers to acknowledge the truth of the theory, even if the content of the data to be presented were only distantly relevant to it.  Academic careers had been built upon it by then, and international prizes awarded.
    Yet the theory of inclusive fitness was not just wrong, but fundamentally wrong. (70)

But through the system of peer review they hindered publication of contrary evidence and opinions en leading journals (71). The theory was a house of cards, risking collapse. "Pulling cards, however, was worth the price to reputation. There existed in the air the promise of a paradigm shift, a rare event in evolutionary biology" (72). Wilson, together with Martin Nowak and Corina Tarnita, discredited inclusive fitness in the cover article of Nature (2010). Dawkins "responded with the indignant fervor of a true believer" (73). But he could not refute the refutation. The argument is summarized in the appendix.   The driving force of human sociality was different from that of social insects. "As brain size more than doubled, the bands used intelligence based on vastly improved memory. Where primitively social insects evolved division of labor with narrow instincts that play upon categories of social organization in each group, such as larvae and adults, nurses and foragers, the earliest humans operated with variable instinct-driven behavior that made use of detailed knowledge of each group member by all others" (75). "The origin of the human condition is best explained by the natural selection for social interaction (...). Social intelligence enhanced by group selection made Homo sapiens the first fully dominant species in Earth's history" (75).



III. Other Worlds

"The meaning of human existence is best understood in perspective, by comparing our species with other conceivable life-forms and, by deduction, even those that might exist outside the Solar System."

7. Humanity lost in a pheromone world. "The humanities treat the strange properties of human nature by taking them as 'just is'" (79). But science must identify the causes of this nature. Our species won "the grand lottery of evolution. The payout was civilization based on symbolic language, and culture, and from these a gargantuan power to extract the nonrenewable resources of the planet—while cheerfully exterminating our fellow species" (80). But our biological nature makes us perceive only a fraction of reality—our olfactory reality is very limited. Other species communicate mainly through pheromones, detected to an infinitesimal proportion. Pheromone attacks in ants, chemical defenses in plants, etc. "In a nutshell, the evolutionary innovations that made us dominant over the rest of life also left us sensory cripples. (....) We cannot talk in the language of pheromones, but it will be well to learn more about how other organisms do it, in order better to save them and with them the majority part of the environment on which we depend" (90-91).

8. The Superorganisms. Colonies of ants are superorganisms, some more highly organized than others. We can learn a lot from studying them, but nothing applicable to human morality—a different kind of being. "The advanced superorganisms of ants, bees, wasps, and termites have achieved something resembling civilizations almost purely on the basis of instincts" (99). With complexity also comes fragility, because of their connection to many aspects of their environment. Human societies are not superorganisms, because the labor division is based on the transmission of culture, and human individuals are too selfish: "They will always revolt against slavery: they will not be treated like worker ants" (101). (I would argue that many societies of hierarchical human predators have found the techniques to deal with that selfish and rebellious potential, and keep the faces under the boots. —JAGL).

9. Why Microbes Rule the Galaxy.
Potential for life within a narrow "Goldilocks" limit. Versatility of microbes in many ecosystems within that limit (e.g. SLIMEs (subterranean lithoautotrophic microbial ecosystems) under the earth surface). Extremophiles too, candidates to have analogous life forms on Mars, Callisto, Europa, Titan or Ganymede.  Finding extraterrestrial life would tell us about the degree to which Earth and humans are exceptional. "If, on the other hand, the code of extraterrestrials is basically the same as that of native Earth organisms, it could suggest (but not prove, not yet) that life everywhere can only originate with one code, the same as in Earth's biological genesis" (108).

10. A portrait of E.T. The extreme complexity and rarity of intelligence at the human level makes it far more unlikely than the simple existence of extraterrestrial life. "The final evolutionary steps prior to the human-level singularity, that is, altruistic division of labor at a protected nest site, has occurred on only twenty known occasions in the hisotry of life. Three of the lines that reached this final preliminary level are mammals, namely two species of African mole rats and Homo sapiens—the latter a strange offshoot of African apes." (111). So, "intelligent E.T.s are also likely to be both improbable and rare" (112). But, guessing in an informed way: they would be land-dwellers, relatively large animals, biologically audiovisual, with a distinct, big head located up front, and with light to moderate jaws and teeth. They have a very high social intelligence and a small number of "free locomotory appendages, levered for maximum strength with stiff internal or external exoskeletons composed by hinged segments (...) and with at least one pair of which are terminated by digits with pulpy tips used for sensitive touch and grasping" (116). They are moral (as a result of natural selection at individual and especially group level). And they may have found ways to extend their memory or to change their biological makeup, but not drastically, just like we "will be existential conservatives" (118). But there are likely no extraterrestrial colonizations; the aliens would have to destroy all native life in order to reconstruct a viable ecosystem for themselves. It is more feasible to avoid planetary destruction, given the advanced technology needed. "There live among us today space enthusiasts who believe humanity can emigrate to another planet after using up this one. They should heed what I believe is a universal principle, for us and for all E.T.s: there exists only one habitable planet, and hence only one chance at immortality for the species" (121-22).

11. The Collapse of Biodiversity.
Even as we discover more species, extinction goes on at an alarming rate as the result of our action—some call this the Anthropocene. Taxonomy and the investigation of biodiversity: an important activity. Identifying 'keystone' species, those on which the life of an ecosystem depends. "The human impact on biodiversity, to put the matter as briefly as possible, is an attack on ourselves" (127). HIPPO: Habitat loss, Invasive species, Pollution, Population growth, Overharvesting. Conservationism has real effects, but it is too limited. "The remainder of the century will be a bottleneck of growing human impact on the environment and diminishment of biodiversity" (131). We are responsible, we understand the problem, and we have moral values. "Might we now extend the same concern to the living world that gave us birth?" (132).



IV. Idols of the Mind

"Humanity's intellectual frailties identified by Francis Bacon, in one of the principal achievements of the first Enlightenment, can now be redefined by scientific explanation."

12. Instinct. The human mind originated as, and remains, "an instrument of survival that employs both reason and emotion" (135)—not an instrument of pure reason or emotional fulfillment. "The particular conglomerate of reason and emotion we call human nature was just one of many conceivable outcomes" (136). Our self-image is biased, as Bacon showed. E.g. extremes of human nature as entirely cultural and constructed, vs. extreme of genetic determination. "Both views, it turns out, are half wrong and half correct, at least in extremity. The paradox created, often described as the nature-versus-nurture controversy, can be solved by applying the modern concept of human instinct, as follows" (137). Instincts in humans exist, but they are flexible, "What is inherited is the likelihood of learning one or a few alternative behaviors out of many possible. The strongest among the biased behaviors are shared across all cultures, even when they seem irrational and there are plenty of opportunities to make other choices" (139). E.g. a bias toward phobia for snakes (as against the more dangerous automobiles).  The intensity of biases is a product of evolution by natural selection. "For example, human beings are born gossips. We love the life stories of other people, and cannot be sated with too much such detail. Gossip is the means by which we learn and shape our social network. We devour novels and drama. But we have little or no interest in the life stories of animals—unless they are linked in some way to human stories" (142). "What we call human nature is the whole of our emotions and the preparedness in learning over which those emotions preside. Some writers have tried to deconstruct human nature into nonexistence. But it is real, tangible, and a process that exissts in the structures of the brain. Decades of research have discovered that nature is not the genes that prescribe the emotions and learning preparedness. It is not the cultural universals, which are its ultimate product. Human nature is the ensemble of hereditary regularities in mental development that bias cultural evolution in one direction as opposed to others and thus connect genes to culture in the brain of every person." (143) E.g. a bias towards a kind of habitat (gardens, etc.)—we have some innate propensities.


13. Religion. "The brain was made for religion and religion for the human brain. In every second fof the believer's conscious life religious belief plays multiple, mostly nurturing roles. All the followers are unified into a vastly extended family, a metaphorical band of brothers and sisters, reliable, obedient to one supreme law, and guaranteed immortality as the benefit of membership." (149). Priests: "They sacralize the basic tenets of civil and moral law, comfort the afflicted, and take care of the despreately poor. Inspired by their example, followers strive to be righteous in the sight of man and Go. The churches over which they preside are centers of community life." (150)  "The great religions are also, and tragically, sources of ceseless and unnecessary suffering. They are impediments to the grasp of reality needed to solve most social problems in the real world. Teir exquisitely human flaw is tribalism." (150). Need for memebership in a group. Religious groups defined by their creation story and by privileging its own members. "Faith is biologically understandable as a Darwinian device for survival and increased reproduction. It is forged by the success of the tribe, the tribe is united by it when competing with other tribes", etc. (151-2). "For ages no tribe vould survive unless the meaning of its existence was defined by a creation story. The price of the loss of faith was a hemorrhage of commitment, a weakening nad dissipation of common purpose." (152-3). Religion fosters tribalism: "Faith is the one thing that makes otherwise good people do bad things" (154); "faith has hijacked religious spirituality" (155). Intellectual compromisers face Kierkegaard's dilemma of the Absolute Paradox, the intellectual inconsistency of a personal God. "As Carl Jung once said, some problems can never be solved, only outgrown. (...) The best way to live in this real world is to free ourselves of demons and tribal gods." (158).

14. Free will. "I don't believe it is too harsh to say that the history of philsoophy when boiled down consists mostly of failed models of the brain" (161). Project of neuroscience (the Brain Activity Map) to connect all processes of thought to a physical base. It should be feasible to study the emergence and nature of consciousness in a scientific way, as it is the result of evolution. "The second point of entry into the realm of consciousness and free will is the identification of emergent phenomena—entities and processes that come into existence only with the joining of preexisting entities and processes. They will be found, if the results of current research are indicative, in the linkage and synchronized activity of various parts of both the sensory system and the brain." (165). The nervous system can be conceived as a superorganism, analogy with termites. Selective nature of human perception, we are aware of a small part of the space-time and energy fields in which we exist. Our perception allows us to see and know the events that matter for our survival. Another elemnto for our understanding of decision and consciousness is our current understanding of "the human necessity for confabulation. Our minds consist of storytelling." (167). Stories as a means to organize and use information, applying past stories—"Then we look forward to create—not just to recall this time—multiple competing senarios. They are weighted against one another by the suppressing or intensifying effect imposed by aroused emotional centers. A choice is made in the unconscious centers of the brain, it turns out from recent studies, several seconds before the decision arrives in the conscious part." (167). (Conscious awareness is then in part an emergent result of these competing scenarios, and a way to manage them through increased attention. An important issue here—Wilson proposes a narrative theory of consciousness, in which fiction and possible stories play an all-important role for decision-making and generate our impression of freedom—JAGL). "Conscious mental life is built entirely from confabulation. It is a constant review of stories experienced in the past and competing stories invented for the future. By necessity most conform to the present real world as best it can be processe by our rather paltry senes. Memories of past episodes are repeated for pleasure, for reharsal, for planning, or for various combinations of the three. Some of the memories are altered into abstractions and metaphors, the higher generic units that increase the speed and effectiveness of the conscious process.  // Most ciionscious activity contains elements of social interactions. We are fascinated by the histories and emotional responses of others. We play games, both imaginary and real, based on the reading of intention and probable response" (168). (And all this might be related to our account of the symbolic-interactional theatre of interiority—JAGL). "The self cannot exist as a paranormal being living on its own within the brain. It is instead the central dramatic character of the confabulated scenarios. In these stories it is always on center stage, if not as participant then as observer and commentator, because that is where all of the sensory information arrives and is integrated. The stories that compose the conscious mind cannot be taken away from the mind's physical neurobiological system, which serves as script writer, director, and cast combined. The self, despite the illusion of its independence created in the scenarios, is part of the anatomy and physiology of the body" (169). That does not mean it can be fully analyzed or reconstructed; so we can believe in the illusion of free will. "And that is a very fortunate Darwinian circumstance. Confidence in free will is biologically adaptive. Without it the conscious mind, at best a fragile dark window on the real world, would be cursed by fatalism." So, free will exists "if not in ultimate reality then at least in the operational sense necessary for sanity and thereby for the perpetuation of the species." (170).

V. A Human Future.

"In the technoscientific age, freedom has acquired a new meaning. Like an adult emerging from childhood, we have a vastly wider range of choices but also a comparably larger number of risks and responsibilities."

15. Alone and Free in the Universe. "What does the story of our species tell us? By this I mean the narrative made visible by sicnece, not the archaic version soaked in religion and ideology. I believe the evidence is massive enough and clear enough to tell us this much. We were created not by a supernatural intelligence but by chance and necessity as one species out of millioins of species in Earth's biosphere. Hope and wish for otherwise as we will, there is no evidence of an external grace shining down upon us, no demonstrable destiny or purpose assigned us, no second life vouchsafed us for the end of the present one. We are, it seems, completely alone. And that in my opinion is a very good thing. It menas we are completely free. As a result we can more easiy diagnose the etiology of the irrational beliefs that so unjustifiably divide us. Laid before us are new options scarcely dreamed of in other ages. They empower s to address with more confidence the greatest goal of all time, the unity of the human race.
    The prerequisite for attaining the goal is an accurate self-understanding. So, what is the meaning of the human existence? I've suggested that it is the epic of the species, begun in biological evolution and prehistory, passed into recorded history, and urgently now, day by day, faster and faster into the indefinite future, it is also what we will choose to become" (174). "The self-contained worldview of the humanities described the human condition—but not why it is the one thing and not another. The scientific worldview is vastly larger. It encompasses the meaning of human existence—the general principles of the human condition, where the species fits in the Universe, and why it exists in the first place" (174). Can we accomplish the goal of achieving a harmonious, paradisal existence in our biosphere environment? "We can plausibly accomplish that goal, at least be well on the way, by the end of the present century. The problem holding everything up thus far is that Homo sapiens is an innately dysfunctional species" (176)—hampered by the Paleolithic Curse. "And it is still taboo to bring up population policies aiming for an optimum people density, geographic distribution, and age distribution. The idea sounds 'fascist', and in any case can be deferred for another generation or two—we hop" (177). "Scientists who might contribute to a more realistic worldview are especially disappointing. Largely yeomen, they are intellectual dwarves content to stay within the narrow specialties for which they were trained and are paid" (178). A dysfunctional element in the human makeup: "Selfish activity within the group provides competitive advantage but is commonly destructive to the group as a whole. Working in the opposite direction from individual-level selection is group selection—group versus group. When an individual is cooperative and altruistic, this reduces his advantage in competition to a comparable degree with other members but increases the survival and reproduction rate of the group as a whole. In a nutshell, individual selection favors what we call sin and group selection favors virtue. The result is the internal conflict of conscience that afflicts all but psychopaths" (179)."The products of the opposing two vectors in natural seletion are hardwired in our emotions and reasoning, and cannot be erased. Internal conflict is not a personal irregularity but a timeless human quality. No such conflict exists or can exist in an eagle, fox, or spider, for example, whose traits were born solely of individual selection, or a worker ant, whose social traits were shaped entirely by group selection" (179). There is a resulting instability of the human mind: "They created a mind that is continuously and kaleidoscopically shifting in mood—variously proud, aggressive, competitive, angry, vengeful, venal, treacherous, curious, adventurous, tribal, brave, humble, patriotic, empathetic, and loving. All normal humans are noble and ignoble, often in close alternation, sometimes simultaneously" (180). "We must learn to behave, but let us never even think of domesticating human nature" (180). Destructive traits of social life as parasites of the mind, they must be kept within tolerable bounds. E.g. tribal religions should be subject to historical and critical scrutiny; Wilson calls disingenuously for debates among leaders to defend their supernatural beliefs in a rational way. (But surely the point is to avoid such rational debate! —JAGL). "It would be far from irrational in today's better-informed wolrd to reverse the practice and charge with blasphemy any religious or political leader who claims to speak with or on behalf of God"; ""It might eventually be possible to hold seminars on the historical Jesus in evangelical churches, and even to publish images of Muhammad without risking death" (182). Pro rationl scrutiny on beliefs, politics, evolution, etc. Wilson opposes the social prestige of faith: "Faith is the evidence given of a person's submission to a particular god, ane even then not to the deity directly but to other humans who claim to represent the god" (184). Cost of religious enmity to evolutionism: "Evolution is a fundamental process of the Universe, not just in living organisms but everywhere, at every level. Its analysis is vital to biology, including medicine, microbiology, and agronomy. Furthermore, psychology, anthropology, and even the history of religion itself make no sense without evolution" (184)—vs. Creatioinists. The force behind blind faith is evolution: "The welfare of the group and defense of its territory is biological, not supernatural in origin" (185). Another misconception: "the belief that the two great branches of learning—science and the humanities—are intellectually independent of each other. And more, the farther apart they are kept, the better" (185). Scientific knowledge will become unified, but the humanities will continue to grow and diversify. (Actually both will grow and diversify and also be unified; consilience also takes place within the humanities, as Wilson well knows—JAGL). "Although the details of the creative arts are potentially infinite, the archetypes and instinct they are designed to exemplify are in reality very few" (186). "Science and the humanities, it is true, are fundamentally different from each other in what they say and do. But they are complementary to each other in origin, and they arise from the same creative processes in the human brain. If the heuristic and analytic power of science can be joined with the introspective creativity of the humanities, human existence will rise to an infinitely more productive and interesting meaning" (187).

(Yes, but... perhaps this enlightened view of mankind is not for everyone. Where ignorance is bliss, 'tis folly to be wise. And most people make do with simpler, more simplistic and proactive, shorthand accounts of human existence and purposes. That's what religion is for, in part. And just as there are individuals who choose to believe blindly, no matter the contrary evidence, there will be whole groups, nations and civilizations, which will choose, to the end, to hold on to their belief as identity glue. And who will use that as a lever in group competition, a competition which will favour, if we have to believe Wilson, the groups made up of altruists driven by collective ideals, not groups of individualists. The Enlightenment had better become a collective ideal, soon.—JAGL).



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Appendix: An argument for the limitations of inclusive fitness, summarizing "Limitations of Inclusive Fitness" by Wilson et al, in PNAS 110.50 (2013)—a mathematical argument.

"It is immediately obvious that the additivity assumption which is essential for the concept of inclusive fitness need not hold in general. (...) It is clear that in general fitness effefts cannot be assumed to be additive" (192-3). Many biologists signed a manifesto in opposition to this, holding that "inclusive fitness is as general as the genetical theory of natural selection itself."But this assumption "rests on an alternative approach, which deals with the additivity problem in retrospect. In this approach, the outcome of natural selection must already be known or specified at the outset, and the objective is to find additive costs and benefits that would have yielded this outcome—regardelss of whether they correspond to actual biological interactions" (194). (As I see it, Wilson is accusing the inclusive fitness theory of resting on hindsight bias, or of articulating prophecies after the facts are known). But the "Regression Method Does Not Yield Predictions". "We now evaluate the various claims made regarding the regression method, starting with the claim that it predicts the direction of selection. This claim cannot be true, because the allele frequency change over the considered time interval is specified at the outset. The 'prediction' merely recapitulates what is already known, such that the sign of BR-C [Benefit . Regression - Cost] agrees with the predetermined outcome" (195)—(So, a case of "foregone conclusions" in the method—JAGL). The "Regression Method Does Not Yield Causal Explanations" (196). Hanger-on traits, supposedly leading individuals to interact with individual of high fitness, cannot be understood as "cooperative" traits, "However, of course, this gets causality backward—the high fitness causes the interaction, not the other way around" (197). Without additional assumptions, the regression methods explains nothing, in the scientific sense. "There Is No Universal Design Principle" (199). "Because experiments have shown that finess effects in real biological populations are nonadditive, these results cannot be expected to hold in general" (200). Models which are explanatory must take into account special assumptions and make them explicit. "Having realized the limitations of inclusive fitness, sociobiology now has the possibility to move forward. We encourage the develoopment of realistic models grounded in a firm unserstanding of natural history. With the aid of population genetics, evolutionary game theory, and new analytic procedures to be developed, a strong and resilient sociobiological theory can emerge" (202).



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JAGL: Richard Dawkins replies to E. O. Wilson (without naming him) in "This is my vision of 'Life'". But he does not address the mathematical argument nor the accusations of hindsight bias.









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